| CILJ KOLEGIJA: 
 Upoznavanje studenata s molekularnom logikom biokemijskih procesa u živom organizmu te dinamikom sinteze i razgradnje prirodnih biomakromolekula: proteina, polisaharida, lipida i nukleinskih kiselina. Studiraju se načela staničnog metabolizma i principi regulacije i kontrole.
 
 IZVEDBENI PROGRAM KOLEGIJA:
 
 1. TJEDAN
 Uvod - Biokemija kao znanost, veza između prirodnih i biomedicinskih znanja,
 proteini - raznolikost funkcija proteina i peptida, aminokiselinska građa proteina, peptidna veza, konformacija, dinamički aspekti strukture i funkcije proteina, temelji istraživanja i principi izolacije poteina.
 
 2. TJEDAN
 Proteini s posebnim funkcijama -  hemoglobin, modelni globularni protein, interakcije hemoglobina s ligandima, struktura, funkcija i regulacija, alosterija kooperativno vezanje kisika, mioglobin.
 
 3. TJEDAN
 Razlike između monomera i tetramera. Fibrilarni proteini - kolagen, elastin.
 
 4. TJEDAN
 Enzimi i temelji enzimske katalize - regulacija aktivnosti metabolički važnih enzima - strategija i mehanizmi, alosterička regulacija aktivnosti enzima, aktivatori i inhibitori, koenzimi i prostetske skupine: struktura i funkcija, proteini koji se vežu za DNA.
 
 5. TJEDAN
 Stvaranje i pohrana metaboličke energije: metabolizam - osnovni pojmovi i svojstva. Metabolička razgradnja glukoze - tijek metaboličkog puta, kontrola i regulacija, alosterički regulirani enzimi, heksokinaza, fosfofruktokinaza, piruvat kinaza, stvaranje ATP, važnost oksidacije NADH i reakcija LDH.
 
 6. TJEDAN
 Glukoneogeneza - neugljikohidratne metaboličke preteče glukoze, razlike glikolize i glukoneogeneze, biotin i karboksilacije, uloga oksaloacetata, regulacija glikolize i glukoneogeneze je recipročna, Cori ciklus i iskorištavanje laktata, utrošak energije u glukoneogenezi, Metabolizam fruktoze i galaktoze.
 
 7. TJEDAN
 Oksidacijska dekarboksilacija piruvata, ciklus limunske kiseline. Stvaranje acetil-CoA iz piruvata, kompleks piruvat dehidrogenaze-koenzimi i prostetske skupine, sinteza citrata i pregled reakcija u ciklusu limunske kiseline, energijske promjene u rekcijama i kontrola odvijanja, ciklus je izvor biosintetskih preteča i energije za stanicu, anaplerotičke reakcije nadopunjavanja međuprodukata ciklusa.
 
 8. TJEDAN
 Stanična bioenergetika, ciklus ATP, respiratorni lanac i oksidacijska fosforilacija. Redoks potencijali i promjena slobodne energije, unutrašnja membrana mitohondrija i lokalizacija respiracijskih multienzimskih kompleksa, kaskadna oksidacija koenzima NADH i FADH2 kisik je krajnji akceptor H+  i elektrona, crpke protona i stvaranje gradijenta H+, veza s fosforilacijom i sintezom ATP, ATP sintaza-mehanizam i građa, energijska iskoristivost kompletne oksidacije glukoze, regulacija iksidativne fosforilacije.
 
 9. TJEDAN
 Put pentoza fosfata  direktna oksidacija glukoze i nastajanje riboza-5- fosfata i NADPH. Transaldolaza i transketolaza povezuju put pentoza fosfata i glikolizu.
 
 10. TJEDAN
 Metabolizam glikogena: glikogeneza i glikogenoliza, tijek i hormonska regulacija. Fosforilaza i fosforolitička razgradnja glikogena, enzimi za skidanje ogranaka, Sinteza UDP-glukoze. Hormonska regulacija sinteze i razgradnje. Kaskada reakcija i kontrola fosforilacije enzima, cAMP. Metabolizam glikogena u jetri i kontrola koncentracije glukoze u krvi.
 
 11. TJEDAN
 Metabolizam masti: razgradnja triacilglicerola, b-oksidacija masnih kiselina, biosinteza masnih kiselina, biosinteza triacilglicerola.Urea ciklus i različiti načini izlučivanja dušika iz organizma, alaninski i glutaminski ciklus prijenosa dušika iz raznih tkiva u jetru, oksidacijska deaminacija glutamata, sinteza karbamoil fosfata i tijek urea ciklusa, kontrolni enzimi i utrošak energije u urea ciklusu, veza urea ciklusa i ciklusa limunske kiseline, mehanizam toksičnosti NH4+ iona u mozgu.
 
 12. TJEDAN
 Metabolizam aminokiselina. Razgradnja aminokiselina i ciklus ureje. Transaminacija i razgradnja aminokiselina, mehanizam reakcije i uloga piridoksal fosfata u transaminaciji aminokiselina, serin i treonin dehidrataze, sudbina C-atoma razgrađenih aminokiselina, C-3, C-4 i C-5 obitelji, razgradnja razgranatih aminokiselina, razgradnja aromatskih aminokiselina i sinteza adrenalina, ketogene aminokiseline, biosinteza neesencijalnih aminokiselina, serin, glicin.
 
 13. TJEDAN
 Nukleinske kiseline - građa, funkcija biosinteza i razgradnja.Struktura nukleotida, građa, biosinteza purinskih i pirimidinskih baza, sinteza deoksiribonukleotida, razgradnja purinskih baza i sinteza mokraćne kiseline, razgradnja pirimidina, osobine i replikacija  DNA, građa i vrste RNA, sinteza proteina, tijek prijenosa genetičke informacije.
 
 14. TJEDAN
 Informacija u biološkim sustavima. DNA - genetička uloga, struktura, organizacija genoma, kromosomi i geni. Pakiranje DNA i histoni. Konformacije DNA. Replikacija DNA, vjernost replikacije. Greške u DNA i njihov popravak. RNA u stvaranju i translaciji genetičke poruke. Sinteza i modifikacije funkcionalnih RNA molekula: mRNA i transkripcija, t-RNA, aktivacija i uloga u sintezi proteina, građa ribosoma i rRNA.
 
 15. TJEDAN
 Genetička šifra i odnosi gena i proteina. Sinteza proteina. Kontrola ekspresije gena u prokariota: Lac-operon i Trp-operon. Kromosomi eukariota i kontrola ekspresije eukariotskih gena. Značenje introna i eksona.
 
 RAZVIJANJE OPĆIH I SPECIFIČNIH KOMPETENCIJA STUDENATA:
 Nakon odslušanog kolegija student stječe sposobnost kritičkog promišljnja o biokemijskim procesima i metaboličkim reakcijama u različitim organima i tkivima koji su važni za razumjevanje fizioloških i patoloških procesa.
 
 OBAVEZE STUDENATA U NASTAVI I NAČINI NJIHOVA IZVRŠAVANJA:
 Studenti su obavezni nazočiti predavanjima.
 Studenti su obavezni nazočiti seminarima.
 Studenti su obavezni predati zadaće putem e-učenja.
 
 UVJETI ZA DOBIVANJE POTPISA:
 75% tna nazočnost na predavanjima.
 75% tna nazočnost na seminarima.
 Predane zadaće putem e-učenja.
 
 NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE:
 Predavanja (ex cathedra).
 Seminari (ex cathedra).
 Konzultacije prema dogovoru sa studentima.
 
 NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA:
 3 obavezne pismene provjere znanja tijekom semestra (60% bodova na svakoj od provjera znanja donosi oslobađanje od usmenog ispita).
 Pismeni ispit (potrebno 50% bodova za prolaz).
 Usmeni ispit
 
 NAČIN PRAĆENJA KVALITETE I USPJEŠNOSTI KOLEGIJA:
 Studentska anketa.
 
 METODIČKI PREDUVJETI:
 Položeni ispiti iz predmeta 1. nastavne godine i Organske kemije I te odslušan kolegij Organska kemija II.
 
 ISHODI UČENJA KOLEGIJA:
 1. Objasniti i povezati biokemijske procese i  metaboličke reakcije u različitim organima i tkivima
 2. Interpretirati uvjetovanost trodimenzijske građe i biološke aktivnosti na primjeru proteina.
 3. Diskutirati o stvaranju i pohrani metaboličke energije, te sveukupnoj strategiji metabolizma.
 4. Definirati osnovne principe i važnost centralne dogme molekularne biologije te osnovne pojmove vezane uz nastajanje i strukturu nukleinskih kiselina u živim organizmima.
 5. Objasniti mehanizme replikacije DNA, transkripcije DNA i translacije RNA.
 
 ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA:
 1.	rješavati kvalitativne i kvantitativne probleme primjenom prikladnih kemijskih principa i teorija
 2.	interpretirati kemijske informacije i podatke
 3.	pretraživati informacije dostupne na Internetu
 4.	primijeniti znanja u praksi, posebno u rješavanju problema na temelju kvalitativnih ili kvantitativnih informacija
 5.	pokazati sposobnost uključivanja u interdisciplinarni timski rad
 
 NASTAVNE CJELINE S PRIPADAJUĆIM ISHODIMA UČENJA I KRITERIJIMA VREDNOVANJA:
 
 Nastavna cjelina
 
 1. Konformacija i dinamika. Uvjetovanost trodimenzijske građe i biološke aktivnosti na primjeru proteina. Mioglobin i hemoglobin. Enzimi. Kolagen i elastin.
 
 Ishodi učenja:
 - prepoznati vezu između prirodnih i biomedicinskih znanja
 - usporediti raznolikost funkcija proteina i peptida
 - odrediti aminokiselinsku građu proteina, peptidnu vezu, konformaciju, dinamičke aspekte strukture i funkcije proteina
 - razlikovati proteine s posebnim funkcijama, hemoglobi, modelni globularni protein te interakcije hemoglobina s ligandima, i mioglobin
 - razumjeti uvjetovanost građe i funkcije fibrilarnih proteina kolagena i elastina
 - znati temelje enzimske katalize, alosteričku regulaciju aktivnosti enzima, aktivatore i inhibitore, koenzime i prostetske skupine
 
 Kriteriji vrednovanja:
 - znati napisati strukture svih 20 aminokiselina
 - definirati građu složenih proteina, od primarne do kvaterne
 - primijeniti znanje o strukturi i funkciji proteina na hemoglobin i mioglobin, te fibrilarne proteine kolagen i elastin, kao proteine s posebnim funkcijama
 - poznavati regulaciju aktivnosti metabolički važnih enzima, koenzima i prostetskih skupina
 
 2. Stvaranje i pohrana metaboličke energije. Sveukupna strategija metabolizma.
 
 Ishodi učenja:
 - objasniti osnovne pojmovei i svojstva metabolizma
 -  razumjeti metaboličku razgradnju glukoze - tijek metaboličkog puta, kontrolu i regulaciju, alosterički regulirane enzime, stvaranje ATP, važnost oksidacije NADH
 - skicirati ciklus glukoneogeneze, ciklus limunske kiseline, Cori ciklus
 - objasniti staničnu bioenergetiku, ciklus ATP, respiratorni lanac i oksidacijsku fosforilaciju, kaskadnu oksidaciju koenzima NADH i FADH2
 - napisati osnovne stupnjeve metabolizma masti: razgradnju triacilglicerola i b-oksidaciju masnih kiselina
 - usporediti u urea ciklusu različite načine izlučivanja dušika iz organizma, alaninski i glutaminski ciklus prijenosa dušika iz raznih tkiva u jetru, oksidacijsku deaminaciju glutamata, tijek urea ciklusa, te mehanizam toksičnosti NH4+ iona u mozgu
 
 Kriteriji vrednovanja:
 - uočavati razlike u stupnjevima pojedinih metaboličkih ciklusa
 - poznavati zajedničke prekursore više ciklusa, te ulazne i izlazne komponente
 - primijeniti znanje o sveukupnoj strategiji metabolizma na svaki pojedinačni ciklus
 
 3. Centralna dogme molekularne biologije.
 
 Ishodi učenja:
 - definirati osnovne principe i važnost centralne dogme molekularne biologije
 - objasniti nastajanje nukleinskih kiselina u živim organizmima
 - definirati viših strukturnih oblika DNA kod prokariota i eukariota
 - objasniti mehanizme replikacije DNA, transkripcije DNA i translacije RNA
 
 Kriteriji vrednovanja:
 - objasniti pojam i važnost centralne dogme molekularne biologije vlastitim riječima
 - znati način na koji nastaju nukleinske kiseline u živim organizmima
 - poznavati način nastajanja viših strukturnih oblika DNA kod prokariota i eukariota
 - razumjeti mehanizme replikacije DNA, transkripcije DNA i translacije RNA
 - uočiti razliku između replikacije DNA, transkripcije DNA i translacije RNA
 |