CILJ KOLEGIJA: Upoznavanje s negativnim procesima koji utječu na sve resurse u okolišu - zrak, voda i tlo. Održivi okoliš - zaštita resursa i sprječavanje onečišćenja. Zakonodavstvo. 
 
IZVEDBENI PROGRAM KOLEGIJA 
 
Predavanja: 
  1. tjedan:	Utjecaj onečišćenja na sastavnice okoliša i čovjeka  
  2. tjedan:	Izvori onečišćenja zraka  
  3. tjedan:	Uzorkovanje čestica, plinova i dima u zatvorenom i otvorenom prostoru 
  4. tjedan:	Mjerenje onečišćujućih tvari u atmosferi i analiza podataka 
  5. tjedan:	Buka i zaštita od buke  
  6. tjedan:	Izvori, mjerenje i metode smanjivanja buke  
  7. tjedan:	1. parcijalni kolokvij 
  8. tjedan:	Vodni resursi - upravljanje i zaštita 
  9. tjedan:	Priprema vode za piće  
10. tjedan:	Obrada otpadnih voda i odlaganje mulja  
11. tjedan: Industrijske otpadne vode 
12. tjedan: Procesi pri formiranju tla, plodnost i erozija tla 
13. tjedan: Proizvodna, fiziološka i ekološka funkcija tla i Iskorištavanje zemljišta 
14. tjedan: Remedijacija tla i podzemnih voda 
15. tjedan: 2. parcijalni kolokvij 
 
Seminari:  
Analiza slučaja "Case studies" iz područja zaštite vode, zraka i tla. 
Zakonski propisi iz područja zaštite zraka, vode, tla, buke. 
Terenska nastava: posjet ustanovi koja radi u području zaštite jedne od sastavnica okoliša. 
 
RAZVIJANJE OPĆIH I SPECIFIČNIH KOMPETENCIJA STUDENATA: 
Razumijevanje značaja upravljanja sastavnicama okoliša. Steći će temeljna znanja o ekoinženjerskom planiranju i analizi utjecaja onečišćenja na okoliš te kako ukloniti nastala onečišćenja odnosno spriječiti štete u okolišu u cilju održivog razvoja. 
 
OBAVEZE STUDENATA U NASTAVI I NAČINI NJIHOVA IZVRŠAVANJA: 
Redovito pohađanje predavanja potvrđuju svojim potpisom. Tijekom semestra pišu tri kolokvija. Terenska nastava je, ukoliko se organizira, obvezna. Seminarski rad iz odabrane teme predati u pismenom obliku i usmeno ukratko prezentirati cijeloj grupi. 
 
UVJETI ZA DOBIVANJE POTPISA: 
Redovito pohađanje predavanja. Napisan i prezentiran seminarski rad. Odrađena terenska nastava. 
 
NAČIN IZVOĐENJA NASTAVE:  
Predavanja, seminari, terenska nastava  
 
NAČIN PROVJERE ZNANJA I POLAGANJA ISPITA: 
Dva kolokvija (nakon određene cjeline gradiva) koji se priznaju kao položeni ispit, ukoliko su sva tri pozitivno ocjenjena, te pismeni ispit u predviđenim ispitnim rokovima. 
 
NAČIN PRAĆENJA KVALITETE I USPJEŠNOSTI KOLEGIJA: 
Studentska anketa 
 
METODIČKI PREDUVJETI: 
Zaštita okoliša 
 
 
ISHODI UČENJA 
 
Cilj kolegija:  
Upoznati studente s negativnim procesima koji utječu na sastavnice okoliša - zrak, vode i tlo, te ih navesti na primjenu stečenih znanja pri određivanju mjera zaštite zraka, voda i tla u skladu sa zakonskim propisima i strateškim smjernicama. 
 
Ishodi učenja kolegija (4-8): 
1. kategorizirati uzročnike i izvore onečišćenja, zraka, voda i tla te buke  
2. izdvojiti mjerljive pokazatelje za procjenu stanja resursa u okolišu  
3. predvidjeti mogućnost zaštite zraka, voda i tla i uskladiti s preventivnim mjerama sprječavanja ili smanjenja negativnih utjecaja  
4. razlikovati mjere za sprječavanje i sanaciju nastalih onečišćenja  
5. integrirati zakonodavstvo iz područja zaštite i očuvanja prirodnih sastavnica okoliša u ekoinženjerskom planiranju   
 
Ishodi učenja na razini programa: 
1. prikupiti informacije iz različitih izvora potrebne za praćenje stanja i zaštitu okoliša te upravljanje vodama, zrakom, tlom, otpadom i energijom 
2. povezati stečena znanja u zaštiti, kontroli i praćenju stanja okoliša te unaprjeđenju i upravljanju okolišem 
3. primijeniti zakonske propise iz podrucja zaštite okoliša 
4. predvidjeti krizne situacije, što uključuje predlaganje odgovarajućih metoda prevencije 
 
Nastavna jedinica 
1. Upravljanje zrakom 
Ishodi učenja 
- definirati izvore onečišćenja zraka, uzorkovanje, mjerenje onečišćujućih tvari te analiza podataka 
- predvidjeti mjere, način organiziranja zaštite i poboljšanja kakvoće zraka 
- integrirati zakonske propise o kakvoći zraka prilikom odabira mjera zaštite 
Kriteriji vrednovanja 
- razlikovati primarne i sekundarne onečišćivače zraka te poznavati metodologiju rada u prikupljanju i analizi podataka 
- poznavati postupke za pročišćavanje zraka 
- poznavati zakonodavstvo iz područja zaštite zraka 
 
Nastavna jedinica 
2. Upravljanje bukom 
Ishodi učenja 
- definirati izvore, putanje širenja i prijem buke  
- predvidjeti mjere zaštite od buke 
- integrirati zakonske propise o zaštiti od buke prilikom odabira mjera zaštite od buke 
Kriteriji vrednovanja 
- objasniti karte buke 
- razlikovati primarne i sekundarne mjere zaštite od buke 
- poznavati zakonodavstvo iz područja buke 
 
Nastavna jedinica 
3. Upravljanje vodama	 
Ishodi učenja 
- opisati upravljanje i zaštitu vodnih resursa 
- opisati pripremu vode za piće  
- riješiti problem obrade otpadnih voda i odlaganje mulja uz dizajn procesa 
- definirati industrijske otpadne vode  
- integrirati zakonske propise o kakvoći vode u procesima upravljanja, zaštiti i obradi voda 
Kriteriji vrednovanja 
- prepoznati izvore onečišćenja i mjere zaštite voda 
- opisati i objasniti proces pročišćavanja vode za piće 
- razlikovati fizikalno-kemijske i biološke postupke obrade otpadnih voda i mulja 
- navesti načine obrade industrijskih otpadnih voda 
- poznavati zakonodavstvo iz područja voda 
 
Nastavna jedinica 
4. Upravljanje tlom 
Ishodi učenja 
- definirati procese pri formiranju tla, plodnost i eroziju tla 
- definirati proizvodnu, fiziološku i ekološku funkciju tla 
- ukazati na iskorištavanje zemljišta 
- objasniti remedijaciju tla i podzemnih voda 
- integrirati zakonske propise u procesima upravljanja tlom 
Kriteriji vrednovanja 
- razlikovati čimbenike tla i procese u tlu i poduzimanje preventivnih i sanacijskih mjera 
- koristiti tlo kao izvor sirovina, stanište, kulturnu baštinu 
- poznavati mogućnosti upotrebe zemljišta  
- dati primjer remedijacije tla i podzemnih voda 
- poznavati zakonodavstvo iz područja zaštite tla 
 
Literatura: 
1. A. Wellburn, Air Pollution and Climate Change, Longman Scientific & Technical with John Willey & Sons, New York, 1994.  
2. E.A. Fitzpatrick, An Introduction to Soil Science, 1995, Longman Scientific & Technical, Essex.  
3. T.J.Casey, Unit Treatment Processes in Water and Wastewater Engineering, John Wiley & Sons, New York, 1997.  
4. J.A. Salvato, et al: Environmental Engineering, 2003, John Wiley&Sons, Hoboken, New Jersey, 2003. 
5. M. Vuković Domanovac, Nastavni materijali za kolegij Upravljanje zrakom, vodama i tlom na web stranici FKIT-a. 
                                 | 
                            
                                                                            
                                
                                
                                                                    - 
                                                                                1. A. Wellburn, Air Pollution and Climate Change, Longman Scientific & Technical with John Willey & Sons, New York, 1994.
 
2. E.A. Fitzpatrick, An Introduction to Soil Science, 1995, Longman Scientific & Technical, Essex. 
3. T.J.Casey, Unit Treatment Processes in Water and Wastewater Engineering, John Wiley & Sons, New York, 1997. 
4. J.A. Salvato, et al: Environmental Engineering, 2003, John Wiley&Sons, Hoboken, New Jersey,                                                                                                                                                              
                                                                    - 
                                                                                1. Predavanja na WEB stranici FKIT-a.,                                                                                                                                                             
 
                                                                 
                                 |