Kemija i inženjerstvo polimera 
 
OKVIRNI SADRŽAJ PREDMETA/MODULA 
Struktura polimernih molekula: neuniformnost, raspodjele i prosjeci molekulskih masa, raspodjela kemijskog sastava. 
Polimerizacijske reakcije: radikalska polimerizacija, postupna polimerizacija, ionska polimerizacija, reakcije otvaranjem prstena. Osnove polimerizacijske kinetike. Utjecaj kinetičkih parametara na raspodjele molekulskih masa. Polimerizacijska termodinamika. 
Fizikalna kemija polimera. Idealni i realni polimerni lanci, modeli idealnih lanaca, konfiguracije i konformacije, dimenzije makromolekularnog klupka, isključeni volumen. Polimerne otopine: bubrenje i otapanje polimera, theta otapalo, parametar topljivosti. Termodinamika polimernih otopina: Posebnosti termodinamičkih veličina entalpije, entropije, Gibbsove slobodne energije miješanja. Termodinamička stabilnost, fazne ravnoteže, fazni dijagrami. Teorije polimernih otopina: Flory-Hugginsova teorija, Prigogineova teorija, Floryeva nova teorija. 
Površinski efekti u polimernim sustavima. Interakcije na granici faza, slobodna energija površine. Modificiranje površine prirodnih i sintetskih polimernih sustava površinskom obradom, odnosno polimernim (plastomernim, elastomernim) i drugim dodacima (mikropunilima, nanopunilima, kompatibilizatorima, stabilizatorima). 
Industrijska provedba polimerizacije: polimerizacija u masi i otopini, suspenzijska polimerizacija i emulzijska polimerizacija. Reakcije umrežavanja. Polimerizacija na granici faza. 
Polimerizacijski reaktori, modeliranje makro, mezo i mikrorazine. Modeliranje i optimiranje polimerizacijskog procesa prema unaprijed zadanim svojstvima produkta. 
 
OPIS METODA PROVOĐENJA NASTAVE 
Metode provođenja nastave individualno prilagođene studentu: predavanja i/ili konzultacije, mogućnost laboratorijske sinteze polimernih materijala.  
OPIS NAČIN IZVRŠAVANJA OBVEZA 
Izrada samostalnog seminarskog rada povezanog s temom od znanstvenog ili stručnog interesa za studenta. Pismena provjera znanja. 
 
ISHODI UČENJA NA RAZINI KOLEGIJA 
1. Analizirati pretpostavke postojećih modela polimernih lanaca u usporedbi s realnim polimernim lancima. 
2. Vrjednovati različite teorije polimernih otopina pri opisu svojstava realnih polimernih otopina. 
3. Predvidjeti utjecaj molekulske mase i detalja strukture polimerne molekule na različita primjenska svojstva polimernih materijala. 
4. Usporediti polimerizacijske procese u laboratorijskom i industrijskom mjerilu s obzirom na reakcijske parametre, mehanizme i svojstva dobivenih produkata. 
5. Vrjednovati interakcije u višekomponentnim polimernim sustavima s obzirom na mješljivost, kompatibilnost faza i površinske efekte. 
6. Planirati postupke modificiranja prirodnih i sintetskih polimernih sustava s ciljem promicanja ciljanih svojstava. 
 
ISHODI UČENJA NA RAZINI PROGRAMA 
1. Sistematizirati znanja vještine i kompetencije za svoje znanstveno područje i polje studija. 
2. Vrjednovati vještine i metode eksperimentalnih i teorijskih istraživanja povezanih sa svojim znanstvenim područjem i poljem studija. 
 
LITERATURA 
1.Z. Janović, Polimerizacije i polimeri, HDKI, Zagreb, 1997. 
2.L.H. Sperling, Introduction to physical polymer science,3rd edition, Wiley-Interscience, 2001. 
                                 | 
                            
                                                                            
                                
                                
                                                                    - 
                                        Polimerizacije i polimeri,                                                                                 Zvonimir Janović,                                         HDKI,                                         1997.                                     
 
                                                                    - 
                                        Introduction to physical polymer science,3rd edition,                                                                                 L.H. Sperling,                                         Wiley-Interscience,                                         2001.                                     
 
                                                                 
                                 |